Monday, January 4, 2010

bila kepercayaan 0%

uhm.bila kepercayaan yang diberikan oleh orang yang terlalu kita yg selama mata ini melihat dunia bertukar menjadi 0%,segala musnah.apa yg dilakukan dan segala pengorbanan hanya sia-sia.hanya dengan satu kesilapan yang ku kira tidak lah sebesar mana,tapi kesannya amat terok.menikam dan tertusuk di dalam kalbu.setiap bait kata yang diucapkan umpana petir dan sembilu luka.amat saket.jiwa meronta.hati bergelora.dimana kasihmu pada orang yang kukira engkau juga sayang?adakah insan kerdil itu bukan darah daging engkau sendiri juga?

ohh Tuhan,tabah kan hati insan itu.kuatkan imannya.tenangkan jiwanya.jangan Kau biar dia tergelincir ke jalan yang terpesong dari agamamu.jangan biarkan dia menderhakai ibubapanya.itu yang penting.

dan insan itu ku lihat,hanya tersenyum dan terus tersenyum.tiada kata terungkap.riaknya wajahnya tenang membuatkan kita terfikir,engkau adalah insan bahagia.

namun,dalam ketenangan itu,dalam diamdiam,dia menyembunyikan diri.menangis seperti anak kecil yang kehilangan ibunya. dan dengan itu,hanya air mata menceritakan segalanya betapa peritnya derita yg ditanggung.da ku pasti,luka yang tertanggung olehnya amatlah berat.jiwanya sakit.

tanggungjawab sebagai anak sentiasa terngiang-ngiang di telinga nya dan sentiasa menjadi ingatan..cuma masa untuk membalas jasa ibubapanya belum tiba.dia hanya mampu memberikan keputusan yang terbaik.

uhmm.belum bersyukurkah engkau mempunyai seorang anak seperti itu wahai insan yang bergelar bapa?bila keraguan dari seorang bapa dipersoalkan kepada anaknya, ku lihat,insan itu seperti tidak mampu menahan lagi.sabarlah wahai teman,perjuangan mu masih belom selesai.aq yakin engkau boleh!

p/s : jangan pernah menghukumi seseorang hanya dengan satu kesilapan yang pernah dilakukan. kerna ia akan memburokkan lagi keadaan telah tersedia burok. tanggungjawab seorang anak adalah disisi ibubapanya dan tanggungjawab ibubapa adalah memberi semangat dan kepercayaan yang tulus kepada anakanaknya.

No comments: